Når sprognørden får børn

[indlægget er sponsoreret]

Glæden ved bøger

Så længe jeg kan huske, har jeg været glad for bøger og for at læse. Og det øjeblik jeg fandt ud af, at jeg var gravid, var et af mine største ønsker, at der også  ville komme en lille læsehest til verden.

 

Bøger, ord og gode historier

Jeg har fodret min datter med bøger og haft stort fokus på at hun lærer at udtale ord rigtigt og generelt får et godt ordforråd. 

 

Det er slet ikke fordi jeg har et problem med om hun udtaler forkert, det er mere fordi jeg synes det er spændende at lære hende hvordan man bruger munden til at udtale de forskellige lyde og bogstaver.

Når man endelig skal lære at læse og at snakke, kan man lige så godt lære det rigtigt fra starten

 

Der findes mange bøger, som i princippet er bøger, hvor den voksne læser op af en historie og somme tider spørger barnet ind til noget i teksten eller et billede. Det er måske ikke altid helt sprogudviklende, hvis det er det man er ude efter. 

 

Til de helt små, findes der pegebøger med billeder af dyr, maskiner eller andet, som kan være med til at træne ordforråd. Jeg har dog haft svært ved at finde noget ordforrådsudviklende og kommunikationsudviklende til de lidt større børn, altså dem på 2-4 år.

 

Den sprogudviklende bog

Nu har jeg fundet en rigtig god løsning.

Hos Ciha webshop kan man nemlig anskaffe sig en ret genial bog til at øge sproget og ordforrådet hos de mindste.

 

Den store snikke-snakke bog

En genial bog som hjælper med lige præcis de værktøjer jeg har eftersøgt ift. sprogudvikling.

Bogen er med til aktivt at få børnene til at bruge og øve sprog gennem de små historier og billeder der er er. 

Man kan se forslag til  samtaler og leg, som ofte kan være det der er lidt svært når man sidder med en ‘normal’ bog. 

 

Gode samtaleemner

Det er super smart, at der i bogen er ideer til hvad man kan få barnet til at snakke om og endnu mere smart, at spørgsmålene også gør, at børnene skal forholde sig til sig selv. 

 

Hvis der for eksempel er et billede af en pige, vil barnet skulle forholde sig til køn og navne og prøve at koble de to ting sammen også i forhold til mor og far og andre man kender.

 

Eksempler fra hverdagen

Der er også et eksempel med at putte, hvor barnet skal være med til at putte sin bamse og hvor man simpelthen snakker om hvad man laver når man skal puttes. Så er det ikke bare selve ritualerne der foregår på automatpilot, men en dialog medbarnet om hvad vi egentlig gør før vi skal sove. 

 

Sally har været så glad for at snakke om hvem der er drenge og hvem der er piger og hvad alle dem i børnehaven hedder. Lige nu er vi ved at øve han og hun. Hun har lidt problemer med at kende forskel og derfor siger hun egentlig bare ‘han/ham’ om alle. 

Her er bogen virkelig god fordi vi kan bruge den til at snakke om personerne og prøve at lære forskellen på at en pige hedder hun og en dreng hedder han. 

 

Gode hverdagssituationer

I bogen følger man en familie med mor, far, Ronja og Pelle og læser om hvad de laver igennem deres dag. Der er mange situationer, som spejler rigtig godt den hverdag mange familier har eller i hvert fald noget der minder om. 

 

Sally er startet i børnehave og her er bogen rigtig god at tage frem når vi kommer hjem og få snakket om hvad hun har oplevet og hvordan hun har følt. Og samtidig kan vi snakke om hvad mor og far har lavet på deres arbejde imens hun har været i børnehave. 

 

Samtaler med de små

Jeg elsker at snakke med mit barn og synes det kan være svært at få en samtale i gang fordi hun jo stadig kun er 3 år. 

Men den store snikke-snakke bog, synes jeg faktisk, at vi kan have lange samtaler hvor vi skiftes til at lave spørgsmål og svare fordi der hele tiden er nye ting og oplevelser at forholde sig til.

 

Læsning sammen med børnene

Bogen er skrevet som en bog med dialogisk læsning og det er lidt det samme som de praktiserede i vuggestuen og nu også i børnehaven.

Det er altså ikke bare en bog, hvor den voksne sidder og læser op, men mere en invitation til børnene om at være med til at levendegøre de ting og emner man kommer igennem undervejs mens man læser i bogen. 

 

Jeg synes ofte, at det bliver sådan noget hvor Sally bare lytter til det jeg læser op og med snikke-snakke bogen bliver hun faktisk medlæser, så det bliver mere et fællesprojekt, når vi læser i den.

Og det bliver noget hun nemmere kan forholde sig til, fordi det er også er den måde de gør det på oppe i børnehaven. Der bliver noget genkendelighed og det er børn rigtig glade for. 

 

Kan tages med på tur

Bogen kommer med os på tur og med på overnatning ved bedsteforældrene. Jeg ved, at de også er rigtig glade for at læse i den, for det sætter gag i nogle hele andre samtaler end de normalt ville have med Sally. Og så begynder hun jo også at kende personerne i bogen, så hun kan forklare farmor hvad det egentlig er man skal gøre når man læser bogen.

 

Den er fyldt med de fineste tegninger, som de fleste børn vil blive draget af. Sally elsker at pege på de flotte billeder, som er med til at gøre bogen endnu mere levende.

 

Stor anbefaling fra os

Vi er super glade for bogen og bruger den på forskellige niveauer til sprogtræning. Senest har vi brugt den til at øve forholdsord og snakket om hvad der er foran og bagved og oppe og nede. Vi er vilde med den og kan helt klar mærke at den hjælper på Sallys sprogudvikling og det er meget sjovere at læse sammen.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen